İçerikler
- Dört İşlem Yapma ve Sonuçlarını Yazdırma
- Çam Ağacı Oluşturma
- Dışarıdan Girilen Sayıların En Büyüğü
- Dışarıdan Girilen Sayıların Toplamı
- Polinomlar: Denklem Çözme, Türev-İntegral Alma, Grafik Çizme
- Dışarıdan Veri Girişi ile Matris Oluşturma
- Dışarıdan Veri Girişi ile Alan Hesabı
- Sayı Tahmin Etme Oyunu
- Function Oluşturma
% Kadir AKGÖL
Dört İşlem Yapma ve Sonuçlarını Yazdırma
clc, clear, close all; a=3000000; b=8; islem1='toplami'; islem2='carpimi'; islem3='bolumu'; islem4='farki'; tplm=a+b; crpm=a*b; blm=a/b; frk=blm-crpm; disp('Matematiksel İslemler'); y=sprintf('%.f ve %.f sayilarinin %s\t\t: %.2f eder.',a,b,islem1,tplm); disp(y); fprintf('%.2e ve %.e sayilarinin %s\t: %.2f eder.\n',a,b,islem2,crpm); fprintf('%g sayisinin %g ye %s\t\t\t\t: %.2f eder.\n',a,b,islem3,blm); fprintf('%g ve %.2f sayilarinin %s\t: %.2f eder.\n',blm,crpm,islem4,frk); msgbox('İslemler bitti');
Matematiksel İslemler 3000000 ve 8 sayilarinin toplami : 3000008.00 eder. 3.00e+06 ve 8e+00 sayilarinin carpimi : 24000000.00 eder. 3e+06 sayisinin 8 ye bolumu : 375000.00 eder. 375000 ve 24000000.00 sayilarinin farki : -23625000.00 eder.
Çam Ağacı Oluşturma
Açıklama: Uygulamalarda input komutları pasif hale getirilmiştir! input komutlarına bağlı değişkenlerin önündeki % işaretini kaldırarak bu komutu aktif hale getirebilirsiniz. Hemen öncesindeki değişkenleri bu durumda silmelisiniz.
p='e'; while p=='e' clc, clear, close all; a=10;%baslangic bosluk miktari b=1;%baslangic yildiz miktari c=3;%c=input('Katman sayisini giriniz:'); d=4;%d=input('Yuksekligi giriniz:'); for m=1:c for i=1:d for j=1:a fprintf(' '); end for k=1:b fprintf('*'); end fprintf('\n'); a=a-1; b=b+2; end a=a+2; b=b-4; end p='h';%p=input('Devam etmek istiyor musunuz (e/h) (h):','s'); end
* *** ***** ******* ***** ******* ********* *********** ********* *********** ************* ***************
Dışarıdan Girilen Sayıların En Büyüğü
Açıklama: Uygulamalarda input komutları pasif hale getirilmiştir! input komutlarına bağlı değişkenlerin önündeki % işaretini kaldırarak bu komutu aktif hale getirebilirsiniz. Hemen öncesindeki değişkenleri bu durumda silmelisiniz.
clc, clear, close all; n=3;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz %n=input('disardan girilecek degisken sayisini belirleyiniz:'); for i=1:n x=[3 7 4];% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz %x(i)=input('x degerini giriniz:'); end %fprintf('Girilen sayilardan en buyugu: %g',max(x)); buyuk=x(1); for i=2:n if buyuk<x(i) buyuk=x(i); end end fprintf('Girilen sayilardan en buyugu: %g\n',buyuk);
Girilen sayilardan en buyugu: 7
Dışarıdan Girilen Sayıların Toplamı
Açıklama: Uygulamalarda input komutları pasif hale getirilmiştir! input komutlarına bağlı değişkenlerin önündeki % işaretini kaldırarak bu komutu aktif hale getirebilirsiniz. Hemen öncesindeki değişkenleri bu durumda silmelisiniz.
clc, clear, close all; n=3;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz %n=input('disardan girilecek degisken sayisini belirleyiniz:'); for i=1:n x=[3 7 4];% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz %x(i)=input('x degerini giriniz:'); end %fprintf('Girilen sayilardan toplami: %g\n',sum(x)); toplam=0; for i=1:n toplam=toplam+x(i); end fprintf('Girilen sayilarin toplami: %g\n',toplam);
Girilen sayilarin toplami: 14
Polinomlar: Denklem Çözme, Türev-İntegral Alma, Grafik Çizme
Açıklama: Uygulamalarda input komutları pasif hale getirilmiştir! input komutlarına bağlı değişkenlerin önündeki % işaretini kaldırarak bu komutu aktif hale getirebilirsiniz. Hemen öncesindeki değişkenleri bu durumda silmelisiniz.
clc, clear, close all; % Polinom tanimlama P=[2 0 -3 8]; % Polinom sonucu x=2;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % x=input('x degerini al:'); fprintf('P(%g) polinomunun sonucu: %g \n',x,polyval(P,x)); % Grafik cizme x=[1 3 5 7 9 11 13 15]; y=polyval(P,x); plot(x,y,'k-'); title('x y grafigi'); % Denklemin kokleri kokler=roots(P); fprintf('P(x) denkleminin kokleri: %g \n',kokler); % Polinom uydurma (Egri uydurma) x1=[1 3 5]; y1=[2 7 15]; P1=polyfit(x1,y1,1); fprintf('P(x) denklemi: %g \n',P1); P2=polyfit(x1,y1,2); fprintf('P(x) denklemi: %g \n',P2); % Coklu grafik cizme y11=polyval(P1,x1); y12=polyval(P2,x1); subplot(1,2,1); plot(x1,y1,'s',x1,y11,'k-'); title('birinci derece'); subplot(1,2,2); plot(x1,y1,'s',x1,y12,'k-'); title('ikinci derece'); % Turev ve Integral alma polyder(P) polyint(P)
P(2) polinomunun sonucu: 18 P(x) denkleminin kokleri: -1.89903 P(x) denkleminin kokleri: 0.949517 P(x) denkleminin kokleri: 0.949517 P(x) denklemi: 3.25 P(x) denklemi: -1.75 P(x) denklemi: 0.375 P(x) denklemi: 1 P(x) denklemi: 0.625 ans = 6 0 -3 ans = 0.5000 0 -1.5000 8.0000 0
Dışarıdan Veri Girişi ile Matris Oluşturma
Açıklama: Uygulamalarda input komutları pasif hale getirilmiştir! input komutlarına bağlı değişkenlerin önündeki % işaretini kaldırarak bu komutu aktif hale getirebilirsiniz. Hemen öncesindeki değişkenleri bu durumda silmelisiniz.
clc, clear, close all; for i=1:2 for j=1:3 a=[2 6 1;8 3 7];% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % a(i,j)=input(['a matrisi icin ', num2str(i),'. satır ', num2str(j),'. sutun degerini giriniz:']); end end disp(a); for i=1:2 for j=1:3 b={'aa' 'bb' 'cc';'dd' 'ee' 'ff'};% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % b{i,j}=input('isimleri giriniz:','s'); end end disp(b);
2 6 1 8 3 7 {'aa'} {'bb'} {'cc'} {'dd'} {'ee'} {'ff'}
Dışarıdan Veri Girişi ile Alan Hesabı
Açıklama: Uygulamalarda input komutları pasif hale getirilmiştir! input komutlarına bağlı değişkenlerin önündeki % işaretini kaldırarak bu komutu aktif hale getirebilirsiniz. Hemen öncesindeki değişkenleri bu durumda silmelisiniz.
clc, clear, close all; % Gauss Yontemi n=5;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % n=input('Cokgenin kösegen sayisini giriniz:'); for i=1:n x=[2 9 16 4 0];% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz y=[3 7 10 2 5];% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % x(i)=input([num2str(i),'. x koordinatini giriniz:']); % y(i)=input([num2str(i),'. y koordinatini giriniz:']); end alan=0; for i=1:n if i==1 alan=alan+(y(i)*(x(n)-x(i+1))); elseif i~=1&&i~=n alan=alan+(y(i)*(x(i-1)-x(i+1))); else alan=alan+(y(i)*(x(i-1)-x(1))); end end fprintf('%g kosegenli cokgenin alani: %g\n',n,abs(alan*0.5)); % Polyarea Yontemi fprintf('%g kosegenli cokgenin alani: %g\n',n,polyarea(x,y));
5 kosegenli cokgenin alani: 16.5 5 kosegenli cokgenin alani: 16.5
Sayı Tahmin Etme Oyunu
Açıklama: Uygulamalarda input komutları pasif hale getirilmiştir! input komutlarına bağlı değişkenlerin önündeki % işaretini kaldırarak bu komutu aktif hale getirebilirsiniz. Hemen öncesindeki değişkenleri bu durumda silmelisiniz.
clc, clear, close all n=3;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('Oyunu kac kisi oynamak istiyorsunuz: 3');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % n=input('Oyunu kac kisi oynamak istiyorsunuz: '); for i=1:n oyuncu={'aa' 'bb' 'cc'};% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp([num2str(i) '. isim: ' oyuncu{1,i}]);% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % oyuncu{i}=input([num2str(i) '. isim: '],'s'); end seviye=1;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('zorluk seviyeyini belirleyiniz 0-10 (1) / 0-20 (2) / 0-40 (3) : 1');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % seviye=input('zorluk seviyeyini belirleyiniz 0-10 (1) / 0-20 (2) / 0-40 (3) : '); tahminhakki=3;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('tahmin hakki sayisini giriniz: 3');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % tahminhakki=input('tahmin hakki sayisini giriniz: '); for i=1:n if seviye==1 sayi(i)=fix(rand*11); elseif seviye==2 sayi(i)=fix(rand*21); else sayi(i)=fix(rand*41); end fprintf('%g. Oyuncu\n',i); sayac(i)=0; for j=1:tahminhakki sayac(i)=sayac(i)+1; tahminler=[3 5 8;2 6 9;1 2 7];% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp([num2str(j),'. tahmininiz: ' num2str(tahminler(i,j))]);% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz tahmin=tahminler(i,j);% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % tahmin=input([num2str(j),'. tahmininiz: ']); if tahmin==sayi(i) fprintf('%g. tahminde bildiniz\n',sayac(i)); sayac(i)=sayac(i)-1; break else if tahminhakki==j disp('Bilemediniz!'); else if tahmin<sayi(i) disp('daha buyuk sayi giriniz'); else disp('daha kucuk sayi giriniz'); end end end end end [minsayi,id]=min(sayac); kazananlar=find(sayac==minsayi); if size(kazananlar,2)==1 fprintf('Kazanan: %s, Sayi: %g\n',oyuncu{id},sayi(id)); else beraber=oyuncu{kazananlar(1)}; sayilar=num2str(sayi(kazananlar(1))); for i=2:size(kazananlar,2) beraber=strcat(beraber,'-',oyuncu{kazananlar(i)}); sayilar=strcat(sayilar,'-',num2str(sayi(kazananlar(i)))); end fprintf('Berabere: %s, Sayi: %s\n',beraber,sayilar); end
Oyunu kac kisi oynamak istiyorsunuz: 3 1. isim: aa 2. isim: bb 3. isim: cc zorluk seviyeyini belirleyiniz 0-10 (1) / 0-20 (2) / 0-40 (3) : 1 tahmin hakki sayisini giriniz: 3 1. Oyuncu 1. tahmininiz: 3 daha buyuk sayi giriniz 2. tahmininiz: 5 daha buyuk sayi giriniz 3. tahmininiz: 8 3. tahminde bildiniz 2. Oyuncu 1. tahmininiz: 2 daha buyuk sayi giriniz 2. tahmininiz: 6 daha buyuk sayi giriniz 3. tahmininiz: 9 3. tahminde bildiniz 3. Oyuncu 1. tahmininiz: 1 1. tahminde bildiniz Kazanan: cc, Sayi: 1
Function Oluşturma
Açıklama: Uygulamalarda input komutları pasif hale getirilmiştir! input komutlarına bağlı değişkenlerin önündeki % işaretini kaldırarak bu komutu aktif hale getirebilirsiniz. Hemen öncesindeki değişkenleri bu durumda silmelisiniz.
clc, clear, close all; % Hesaplama Function clc, clear, close all i=2;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('Toplama (1), Cikarma (2), Carpma (3), Bolme (4): 2');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % i=input('Toplama (1), Cikarma (2), Carpma (3), Bolme (4):'); a=3;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('a verisini al: 3');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % a=input('a verisini al:'); b=4;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('b verisini al: 4');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % b=input('b verisini al:'); c=hesap(a,b,i); disp(c); i=3;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('Toplama (1), Cikarma (2), Carpma (3), Bolme (4): 3');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % i=input('Toplama (1), Cikarma (2), Carpma (3), Bolme (4):'); e=9;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('e verisini al: 9');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % e=input('e verisini al:'); d=2;% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz disp('d verisini al: 2');% alttaki input komutunu aktif hale getirip bu satırı siliniz % d=input('d verisini al:'); g=hesap(e,d,i); disp(g); function d = hesap(e,f,b) if b==1 d=e+f; elseif b==2 d=e-f; elseif b==3 d=e*f; else d=e/f; end end
Toplama (1), Cikarma (2), Carpma (3), Bolme (4): 2 a verisini al: 3 b verisini al: 4 -1 Toplama (1), Cikarma (2), Carpma (3), Bolme (4): 3 e verisini al: 9 d verisini al: 2 18